fredag 14 mars 2014

Avsnitt 2 - nybörjare

Hallå där blåbär! :)

Det här blev ett nybörjaravsnitt i dubbel bemärkelse. Vi gjorde misstaget att ha våra mobiler för nära mikrofonen så det är en del störningar i avsnittet. Vi valde att inte spela in igen för att inte förlora vår spontanitet, men nu har vi lärt oss att mobilerna ska ligga i ett annat rum hädanefter.

Avsnitt 2

Vi talar om köpråd till nybörjare och erfarna. Vi talar även om skaparglädje och integritet. Vi delar med oss av boktips och rekommenderar alla att se föreställningen "En skam för Sverige".

Helen från Scrapfabriken har släppt tre set svenska mönsterkort.
Tim Holtz och Ranger har släppt tre set av minidistresser.
Tim Holtz har även släppt sin tredje bok "A compendium of curiosities volume III"
Pion Design har släppt en ny kollektion Shoreline Treasures
Vi gratulerar RoxStamps till släppet av deras 20:e dies.

Vår fråga:
Vilka är dina bästa råd/tips till nybörjare?

Bland de som svarar här eller i vår Facebookgrupp lottar vi ut 1 ex av samtliga mönsterkort ut Scrapfabrikens släpp, totalt 48 kort.

Ha en trevlig och kreativ helg :)

/Martha & Ciza

5 kommentarer:

  1. Oftast köper man på sig saker i början som man aldrig använder, därför det var saker du egentligen inte gillar/som inte är din stil. Därför är mitt tips att surfa runt på sidor med inspirerande scrapalster. Tänk efter vad som tilltalar dig. Börja i den ändan! Ska du handla något, handla något av det du fastnar för.
    Tänk på att ALLA HAR VI VARIT NYBÖRJARE!!! Det tar ett tag att komma in i det. Testa olika tekniker, härma andra!! Du lär av det, både vad som tilltalar dig och vad du inte gillar.
    Happy Scrapping!!

    SvaraRadera
  2. När du köper mönsterpapper - köp gärna fler i samma serie. Det underlättar då dessa papper är skapta för att matcha varandra (ffa i färgton). Vilket papper du än använder kommer det att passa ihop med ett annat i samma serie.
    Mitt nybörjarmisstag var att köpa papper styckvis utifrån vilket papper jag blev "förälskat" i - många av dessa papper har jag kvar än idag och de är vackra men svåra att matcha med andra papper. Numer köper jag helst en hel serie av ett favoritmärke. Även spillbitarna kommer därmed att bli mer användbara till kort och liknande.

    SvaraRadera
  3. Mitt råd till nybörjare är att kolla Youtube. Där finns det massor av bra steg-för-steg- anvisningar hur man gör kort m.m. Det är en oändlig källa av inspiration och idéer och glöm inte att vi har alla varit i din situation: Nybörjare ;-)

    SvaraRadera
  4. Tack för ännu en trevlig lyssning!!!

    Mitt bästa råd till nybörjare är att bara släppa loss det kreativa i sig! Fram med saxen, limmet, stämplarna, färgen, papperna... Och våga! Lek, klistra, måla... gå på din känsla! Ha kul! Släpp loss, helt enket, glöm alla "regler"!

    Det var så jag själv började en gång -och jag påminner mig själv rätt ofta om att göra det igen och igen!, ibland när inspirerationen tryter och i bland bara för att det är så avkopplande! Det är ofta vid dessa "lekstunder" man kommer på en ny teknik eller en ny idé!
    Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Mitt tips till nybörjare är - våga fråga! Forum på internet för pyssliga människor har många trevliga medlemmar som gärna delar med sig av erfarenheter och tips.

    SvaraRadera